Bezár

i love SUZUKI

Bezár
Biztonság

Vezetéstechnikai kisokos csúszós utakra

Alulkormányzottság, túlkormányzottság, aquaplaning, hát ezek meg mit jelentenek? És a hárombetűs rövidítések a Suzuki extrái között? Minden elmondunk neked, hogy tudd, mikor merre kell tekerni a kormányt, ha baj van.

A jogosítvány megszerezése még korántsem jelenti azt, hogy mindent tudsz a vezetésről, érdemes mindenkinek legalább egyszer elmennie egy vezetéstechnikai képzésre, ahol azt is megtanítják neked, amiről a vizsgabiztos nem kérdezett. Ha megcsúszik az autó, akkor nem árt tisztában lenni azzal, mit jelentenek a fenti fogalmak, hogy könnyedén egyenesbe hozd az autód.



Ha nem tökéletes a tapadás, akkor az autó nem mindig arra megy, amerre szeretnéd, ilyenkor beszélhetünk alulkormányzottságról és túlkormányzottságról is. Az alulkormányzottság azt jelenti, amikor az autó orra kifelé indul meg a kanyarban, vagyis ha túl nagy tempóval érkezel, és nem akar befordulni a kocsi. Nem mindig a satufék a megoldás, a fék finomabb adagolásával és határozott kormánymozdulattal állítsd egyenesbe az autót, amiben az ESP is segíteni fog.



A túlkormányzottság ennek az ellenkezőjét jelenti, amikor kanyarban az autó hátulja csúszik meg, és indul el az ív külseje felé, elsőkerék-hajtású autóval hirtelen gázelvételnél is előfordulhat. A rutinosabbak még élvezik is, hiszen ez a farolás alapja, de ha nincs a kisujjadban, hogyan kell csinálni, akkor inkább mindig egyenletes tempóban vedd a kanyarokat. Ha farolni kezd, ellenkező irányba kormányzással hozhatod egyenesbe az autót, de az ESP ezt a szituációt is kézben tudja tartani.

Az aquaplaning annak a neve, amikor az autó egy nagyobb tócsán vagy vízátfolyáson felfut a víz felületére, és ilyenkor csökken vagy megszűnik a tapadás. Fontos, hogy ne ijedj meg tőle, tartsd egyenesben a kormányt, amíg újra fogódzót találnak az abroncsok. Ezeket a helyzeteket elkerülheted, ha megfelelő profilmélységű, jól beállított nyomású abroncsokat használsz, a téli gumik például még jobb vízelvezetési képességgel is rendelkeznek, mert ilyenkor gyakrabban vizes az út.

A Suzukidban sok biztonsági rendszer is dolgozik azért, hogy mindig az úton tartsd az autót. Biztosan tudod, hogy az ABS a blokkolásgátlót jelenti, ez nagy fékezésnél nem engedi leblokkolni a kerekeket, így közben is kormányozható marad az autó. Az ASR a kipörgésgátló rövidítése, így csúszós úton nem fognak kipörögni a kerekek induláskor, az ESP pedig arra is képes, hogy egyenként fékezze a kerekeket, ezért alul- vagy túlkormányzottság esetén hatásosan hozza egyenesbe az autót.