Bezár

i love SUZUKI

Bezár
Életmód

Az esztétikus tuningolás

Feltuningolt Suzukik példáján keresztül mutatjuk be, hogyan érdemes szépen és hasznosan feltuningolni a kocsinkat.

Mi is az a tuning?

A tuning alapvetően finomhangolást jelent, akár a hifi hangbeállítására, vagy a rádióadók közötti szörfölésre is alkalmazhatjuk. Nagyobb szinteken azonban már sokkal inkább a monumentálisabb átalakításokról van szó, mint például a kisebb légellenállás, vagy a nagyobb leszorító erő elérése, de itt akár motorikus változtatásokról is beszélhetünk. A lényeg, hogy minden esetben a legjobb beállítást jelenti, ami az autók kontextusában a lehető legnagyobb teljesítőképesség elérését takarja. Mindez manapság viszont sokszor átmegy a kocsik hatékonyságnövelésébe, így a tuning egyre inkább a teljesítmény felpumpálásáról szól. 

Külön „műfaj” továbbá az optikai tuning, ami elsődlegesen nem a technikai paraméterek megváltoztatását célozza, hanem az autó egyedi külső megjelenítését. Ilyenkor általában egy íratlan szabály érvényes: minél látványosabb a külső tuning, annál nagyobb a hatás.

Japán tuning

Japánban a 60-as években jelentek meg az első sportautók, amit már akkor előszeretettel „csempésztek be” Európába és Amerikába. A japán autók a 80-as, 90-es évekre szépen lassan el kezdték átvenni az uralmat az akkor éppen kialakuló félben lévő tuningszférában is. Elkezdődött a nagyobb keréktárcsák gyártása, illetve az első spoilerek és külső kiegészítők is megjelentek. Ezen felül a matricázás is egyre elterjedtebbé vált, amivel szintén az egyedi vizuális világ és hozzáállás megjelenítése volt a cél. Japánban a mai napig nagy kultúrája van a tuningolásnak, ennek egyik alappillére a Bōsōzoku szubkultúra, ami kezdetben az átalakított, és testreszabott motorok köré csoportosuló bandákat, társaságokat, és életérzést takarta. Később feltűnt az autóiparban is, ahol a mai napig jelen van.

Tuning esztétikusan

A tuningolás nem minden esetben működik a legflottabbul: napjainkban néhányan túlzásba viszik, és így az átváltoztatott autók adott esetben túlmehetnek a jóízlés határán. Szerencsére azonban rengeteg olyan tuningolt kocsit is látni, ahol megmarad az esztétikum, mégis látványos extrákat is megfigyelhetünk az autón.

Példák a kifinomult tuningra:

A képen látható tuningolt Suzuki Swift elsődleges dekorszettje az első, a hátsó, és az oldalsó lökhárítót tartalmazza, továbbá nem gyári elem rajta a hűtőrács, a ködlámpaburkolat, az oldalsó díszléckészlet, a hátsó lökhárító, illetve a nem hétköznapi felnicsomag. Ez általában a tuningolás egyik legközkedveltebb és látványosabb elemeként funkcionál. Ezekkel az „összetevőkkel” máris egy teljesen egyedi kialakítású kocsit kaphatunk, ami esztétikus extrákat használ, közben pedig a Swift vonalait és egyéniségét is megtartja.



Egy másik fontos és közkedvelt tuning elem – utcai nevén – az ültetés. Ilyenkor az autó hasmagasságát csökkentik, aminek nem csak arculati, hanem funkcionális szerepe is van: ezzel az átalakítással a kocsi úttartási képessége növekszik, ezáltal feszesebb lesz, és hatékonyabban kanyarodik, kevésbé imbolyog a fordulások alkalmával. Utcai környezetben azonban ennek inkább optikai szerepe van, ami a jól ismert autóversenyzős játékokból is ismerős lehet...